De Tank

Auto is emotie aldus velen. Stebane kan daar maar weinig mee en vindt dat nonsens. Hoewel… er is één auto die ook Stebane niet onberoerd laat. Eigenlijk mag je dit voertuig geen auto noemen, dat is te weinig eer. Leest u mee over Stebane en zijn liefde voor De Tank.

Een echte die hard autoliefhebber ben Ik niet. Ja ok, ik ken een aantal belangrijke auto-onderdelen bij naam, maar dat is niet uit interesse, maar omdat ik deze onderdelen uit pure noodzaak door de Turk bij mij om de hoek heb laten vervangen. Schijfremmen, bougies, dynamo en niet te vergeten de altijd lastige distributieriem. Laatst genoemd onderdeel voert overigens sinds enige maanden een psychologische oorlog met mij als anti-autotechnicus.

Zijn voorstel: of je vervangt mij binnen de komende twee maanden voor de lieve somma van EUR 925,00 of je rijdt gewoon lekker door met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik knap, scheur of breek, bij voorkeur tijdens een rit met 140 km per uur over de snelweg. Resultaat: je motor vliegt in brand en daarna je hele wagen, zodat je een langzame en pijnlijke dood sterft op een regenachtige namiddag midden op de A4 bij knooppunt Zoeterwoude Dorp. Op (postuum) medelijden hoef je ook niet te rekenen, integendeel, mensen zullen je vervloeken omdat zij op de matrixborden lezen dat hun vertraging is opgelopen tot 32 minuten.

Ok, ik dwaal af, duidelijk geen autoliefhebber dus. Tenzij, tenzij…(uitspreken als Peter R. de Vries, misdaadverslaggever, red.) je de Volvo 240 Sedan (bouwjaar 1982) meeneemt in deze beschouwing. Deze Zweedse no nonsense limousine stak bij zijn introductie al een hele dikke middelvinger op naar zijn Franse en met name Duitse ‘concurrenten’. Vooruitstrevend op het gebied van vormgeving, motorgeluid en veiligheid. Ik licht dat kort toe.

Volvo 240

Vormgeving

Laat een kind van vier een auto tekenen en als vanzelf tovert hij een Volvo 240 op het papier, jawel, de sedan-uitvoering. Er schijnen ook kinderen te zijn die per ongeluk de Polar stationwagon 2.3i met de 15 inch spaakvelgen tekenen, maar die lijden waarschijnlijk aan een vorm van Asperger met bijbehorende intelligentie. Hoe het ook zij, de simpele lijnen van de 240 (sedan) en zijn ‘je ne sais quoi oogopslag’ geven deze limo zijn robuuste, onverwoestbare en stoere voorkomen. Wetenswaardigheidje: gerucht heeft het dat de 240 sedan uitvoering tijdens een Volvo-familiedag daadwerkelijk door een vierjarig knaapje is geschetst, waarna hij zijn tekening op de designafdeling liet rondslingeren. De rest is geschiedenis.

Volvo 240 3

Originele eerste schets Volvo 240 (Volvo familiedag 1981)

Geluid

Bij het starten van de 240 is het motorgeluid te vergelijken met het lawaai dat een Boeing 737 op de startbaan produceert. Wat vooral opvalt is het gierende geluid dat via gril naar buiten blaast. Bij dit hoge aantal decibellen zou je verwachten dat deze slee binnen 7 seconden naar de 100 km per uur schiet, maar nee, het is eerder een kunst deze zware bak aan het rollen te krijgen en je moet al binnen enkele tellen naar z’n twee schakelen om de gang erin te houden. En toch, een gevoel van pure mannelijkheid overvalt je, wanneer je in je binnenspiegel ziet dat je omstanders met wapperende haren verbouwereerd achter je hebt gelaten.

Veiligheid

De Volvo 240 is ontworpen om tijdens een nachtelijke rit door het Zweedse landschap niet te hoeven stoppen wanneer een volwassen eland van 800 kg je pad kruist. Het verhaal doet zelfs de ronde dat ene Bjarne Tallst­røm in 1999 een hele kudde (met uitsterven bedreigde) elanden naar het hiernamaals heeft gestuurd. Een zogenaamde ‘hit and run’ volgens media en autoriteiten, maar Tallstrøm blijft er tot op de dag van vandaag bij dat hij niets heeft gezien of gehoord. Indrukwekkend. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bij de introductie van de airbag Volvo heeft besloten deze noviteit niet te integreren in haar geliefde 240 model. De bestuurder van een 240 vertrouwt op de constructie en materialen van zijn stalen ros. Vandaar dat de Volvo 240 in de volksmond ook wel De Tank wordt genoemd.

Tot slot

Het bovenstaande aan het papier te hebben toevertrouwd, komt het langzaam tot mij. Flok die Golf uit 2009 met z’n distributieriem! Laat hem iemand anders terroriseren. Morgen gaat Stebane op pad met slechts één doel; een eigen Tank voor de deur!

Volvo 240 2

 

 

 

 

Geef een reactie